STATUT
ROZDZIAŁ I. Postanowienia
ogólne
§ 1
1.
Niepubliczne
Przedszkole Sióstr Salezjanek, zwane dalej „przedszkolem”, jest przedszkolem niepublicznym.
Przedszkole działa na podstawie:
1) Konkordatu między Stolicą
Apostolską i Rzeczpospolitą Polską z dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. z 1998
r. nr 51, poz. 318);
2) Ustawy z dnia 17 maja 1989
r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.
U. z = 1989 r., nr 29, poz. 154 - z późn. zm.);
3) Ustawy z dnia 14 grudnia
2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017, poz. 59, z późn. zm.);
4) Ustawy z dnia 7 września
1991 o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 1943, z późn.
zm.) Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r (tekst ujednolicony:
Dz. U. z 2017 r., poz. 1189) w zakresie dotyczącym przedszkoli niepublicznych prowadzonych
przez osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego,
5) zaświadczenia o wpisie do
ewidencji przedszkoli niepublicznych wydanego przez Urząd Miejski w
Dzierżoniowie Nr 1 z dnia 12 lipca 1999,
nr wpisu –1/99, aneksu nr 1 do zaświadczenia nr 1/99 z dnia 01
października 2001 r. oraz zaświadczenie o aktualizacji danych dotyczących
organu prowadzącego BS.4320/1/2008 z dnia 11 lipca 2008 roku,
2. Siedzibą
przedszkola jest budynek położony przy ul. Spacerowej 2 w Dzierżoniowie
będący własnością Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki)
- Inspektoria Wrocławska.
3.
Organem
prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry
Salezjanki) - Inspektoria Wrocławska – z siedzibą władz prowincjalnych we
Wrocławiu, ul. św. Jadwigi 11 – posiadające osobowość prawną na mocy art. 8
ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej.
4.
Nadzór
pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu,
w takim zakresie, w jakim to dotyczy przedszkoli niepublicznych
prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
5.
Przedszkole
używa nazwy: Niepubliczne Przedszkole
Sióstr Salezjanek im. św. Dominika Savio w Dzierżoniowie.
6.
Ustalona
nazwa używana jest przez Przedszkole w pełnym brzmieniu, które obowiązuje także
na pieczęciach:
7.
Niepubliczne
Przedszkole Sióstr Salezjanek
im. św. Dominika Savio
ul. Spacerowa 2
tel. 74 831 34 02
58-200 Dzierżoniów
NIP: 882 – 17 – 17 – 631 Regon: 022000543
8. Przedszkole jest
przedszkolem katolickim, którego całokształt działalności opiera się na
personalistycznej koncepcji człowieka, systemie wartości chrześcijańskich
głoszonych przez Kościół katolicki oraz systemie wychowawczym św. Jana Bosko.
9.
Przedszkole,
którego charakter wychowawczy określa pkt 8, jest przedszkolem dostępnym dla
wszystkich dzieci, które pragną w nim realizować swoją edukację i dla rodziców,
którzy akceptują Statut, a w szczególności dostępne jest dla dzieci, które
doświadczają różnych form ubóstwa.
10. Przedszkole prowadzi:
1)
wychowanie
przedszkolne dzieci w wieku 2,5 - 7 lat;
2)
roczne
przygotowanie przedszkolne.
ROZDZIAŁ
II. Cele i zadania przedszkola
§ 2
1.
Przedszkole
zapewnia dzieciom:
1)
nauczanie,
wychowanie i opiekę;
2)
możliwość
wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych
do ich potrzeb rozwojowych.
Zasady i wartości chrześcijańskie stanowią fundament
procesu wychowawczego, są uwzględniane w programach wychowania przedszkolnego i
mają być ukazywane w środowisku przedszkolnym w szczególności przez nauczycieli
i osoby pełniące funkcje kierownicze.
2.
Przedszkole – jako przedszkole niepubliczne:
1) realizuje
programy wychowania przedszkolnego uwzgledniające podstawę wychowania
przedszkolnego, zgodnie z charakterem określonym w § 1 ust. 7;
2) przeprowadza rekrutację
dzieci zgodnie z Regulaminem Rekrutacji zatwierdzonym przez organ
prowadzący;
3) zatrudnia nauczycieli
posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
3. Przedszkole współpracuje z
poradnią psychologiczno-pedagogiczną. W ramach posiadanych możliwości przedszkole
organizuje i udziela wychowankom, ich rodzicom (opiekunom prawnym) i
nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na wniosek rodzica lub
nauczyciela.
4.
Przedszkole wspiera integralny rozwój osobowy dzieci, w
szczególności w sferach dojrzewania:
1) intelektualnego,
2) emocjonalnego,
3) moralnego,
4) wolitywnego,
5) społecznego.
5. Przedszkole wspiera rozwój
religijny dzieci. Wrażliwość i otwartość na wartości wyznawane, odkrywane i
realizowane we wszystkich dziedzinach życia, warunkuje wzrastanie w dojrzałości
osobowej zarówno wychowanków, jak i wychowawców.
6.
Metodę
pracy wychowawczej określa tzw. system
zapobiegawczy (prewencyjny) św. Jana Bosko, służący wyposażeniu dziecka w
umiejętności, które zabezpieczyłyby je i uchroniły przed różnymi negatywnymi
rozwiązaniami w jego przyszłym, dorosłym życiu.
System ten zakłada, że w
każdym wychowanku, nawet tym najbardziej ubogim (moralnie, uczuciowo czy
materialnie), znajdują się pokłady dobra i ukryte umiejętności, które mądry
wychowawca musi pomóc odkryć, uruchomić i w sposób twórczy rozwijać. Ponadto
istotą procesu wychowawczego jest odpowiednia relacja między nauczycielem i
dzieckiem oraz klimat zaufania, życzliwości i bezwarunkowej akceptacji. Zasady
wychowawcze i elementy religijne w tym systemie wzajemnie się uzupełniają
i współtworzą tzw. środowisko wychowawcze.
7.
Zadaniem
wszystkich pracowników przedszkola jest stwarzanie rodzinnej, ciepłej
atmosfery, sprzyjającej właściwemu rozwojowi dziecka, aby w myśl zasady św.
Jana Bosko formowało się na „dobrego
chrześcijaninem i uczciwego obywatela”. W tym celu cały personel
dydaktyczno-wychowawczy zobowiązany jest do nieustannego krytycznego dialogu ze
współczesnymi tendencjami wychowawczymi, wiedzą dotyczącą rozwoju i potrzeb
dziecka, musi także być świadomy zadań kulturalno-społecznych przyszłych
obywateli w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości.
8. Jednym z ważnych celów przedszkola
jest budowanie razem z rodzicami (opiekunami prawnymi) wspólnoty wychowawczej.
Tworzenie tej wspólnoty dokonuje się we współpracy i zbieżności działań,
dopomagając w zrozumieniu własnej odpowiedzialności i stopniowego dojrzewania
do konsekwentnych wyborów wychowawczych. Temu celowi służą:
1) indywidualne rozmowy
nauczycieli z rodzicami (opiekunami prawnymi);
2) zaprogramowane spotkania
dokształcające;
3) przeżywanie roku
liturgicznego;
4) świętowanie uroczystości
przedszkolnych;
5) zajęcia otwarte;
6) informacje na temat
miesięcznych zadań wychowawczo-dydaktycznych;
7) wystawy prac dzieci.
9.
Praca
opiekuńczo – wychowawcza i dydaktyczna w
przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową
wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania
przedszkolnego dla poszczególnych grup oraz z zasadami pedagogiki opierającej
się na fundamentach filozofii chrześcijańskiej.
10.
Przedszkole
sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku
dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem
istniejących warunków lokalnych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i
stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie
zajęć poza terenem przedszkola;
2) zapewnia dzieciom pełne
poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym;
3) stosuje w swoich działaniach
obowiązujące przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
11.
Dyrektor
powierza każdy oddział przedszkolny opiece nauczyciela zwanego dalej wychowawcą
grupy. Dyrektor zapewnia, w miarę możliwości, zachowanie ciągłości pracy wychowawczej
przez cały okres funkcjonowania grupy.
12.
W
oddziale dla dzieci 2,5 i 3-letnich w zależności od środków finansowych może być zatrudniona pomoc nauczyciela.
13.
Przedszkole
sprawuje opiekę nad dziećmi znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej
z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:
1) udzielanie pomocy
materialnej w różnych formach;
2) występowanie o pomoc do rodziców,
sponsorów i organizacji.
14.
Przedszkole
może podejmować działania
innowacyjne zgodnie z odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ
III. Organ prowadzący przedszkole
§ 3
1.
Organem
prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry
Salezjanki) - Inspektoria Wrocławska, z siedzibą władz prowincjalnych we
Wrocławiu, ul. św. Jadwigi 11, posiadające osobowość prawną na mocy art. 8
ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Organ
prowadzący:
1)
nadaje
pierwszy Statut przedszkola;
2)
dokonuje
nowelizacji Statutu;
3)
opiniuje
i zatwierdza zmiany Statutu zaproponowane przez Dyrektora, Radę Pedagogiczną;
4)
zatwierdza
opracowany przez Dyrektora:
a) Regulamin Pracy;
b) Regulamin Wynagradzania;
c) Plan finansowy przedszkola
na dany rok budżetowy;
d) Regulamin Rekrutacji;
e) Arkusz organizacji
przedszkola.
3.
Do
zadań organu prowadzącego przedszkole należy w szczególności:
1)
właściwe
utrzymanie obiektu przedszkola oraz zapewnienie warunków działania przedszkola,
w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2)
zapewnienie
funduszy potrzebnych na działalność przedszkola;
3)
wykonywanie
remontów obiektów przedszkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
4)
wyposażenie
przedszkola w pomoce dydaktyczne, sprzęt niezbędny do programów nauczania i
wykonywania zadań statutowych przedszkola;
5)
zapewnienie
obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej przedszkola;
6)
nadzór
i koordynacja zgodności realizowanych przez przedszkole celów z założeniami
Statutu;
7)
podejmowanie
zobowiązań majątkowych w imieniu przedszkola;
8)
zatrudnianie
i zwalnianie Dyrektora;
9)
wykonywanie
czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora;
10)
stały
kontakt z Dyrektorem;
11)
zapoznanie
się z dokumentacją okresowych kontroli budynków i urządzeń, w razie potrzeby
zapewnienie środków finansowych na realizację potrzeb remontowych;
12)
przygotowanie
dokumentacji określonej w odrębnych przepisach i organizowanie Komisji
Egzaminacyjnej dla nauczycieli starających się o uzyskanie stopnia awansu
zawodowego nauczyciela mianowanego;
13)
rozpatrywanie
zastrzeżeń do protokołu powypadkowego;
14)
delegowanie
do zatrudnienia i dokonywanie zmian sióstr zatrudnionych w przedszkolu, zgodnie
z prawem wewnętrznym Zgromadzenia;
15)
decydowanie
w sprawach kadrowych przedszkola z uwzględnieniem obowiązujących przepisów
prawa pracy;
16)
przyznawanie
nagród pracownikom przedszkola, po zasięgnięciu opinii Dyrektora;
17)
współpraca
z organem nadzoru pedagogicznego.
4.
Wszystkie
regulaminy opracowane w przedszkolu, przez organy przedszkola, przed wejściem
w życie wymagają pisemnej akceptacji organu prowadzącego przedszkole.
5.
Organ
prowadzący przedszkole jest organem odwoławczym dla zatrudnionych nauczycieli i
innych pracowników oraz dla rodziców (opiekunów prawnych) dzieci
uczęszczających do przedszkola.
6.
Organ
prowadzący przedszkole ma prawo
zwoływać i uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i w spotkaniach
Rady Rodziców przedszkola.
ROZDZIAŁ
IV. Organy przedszkola oraz zakres ich
zadań
§ 4
1.
Organami
przedszkola są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
2.
Organy
kolegialne, którymi są Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców, funkcjonują według
regulaminów uchwalonych przez te organy po uzyskaniu pisemnej akceptacji przez organ
prowadzący.
3.
Regulaminy
te nie mogą być sprzeczne ze Statutem.
4.
Rada
Rodziców posiada regulamin swej działalności ustalony we współpracy z Dyrektorem.
§ 5
1.
Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez organ
prowadzący przedszkole.
2.
Dyrektor
kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz.
3.
Dyrektor
jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.
4.
Sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do
zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli.
5. Sprawuje
opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne.
6. Dyrektor
organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w porozumieniu
z organem prowadzącym.
7. Dyrektor
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
8. Dyrektor
zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki podczas zajęć prowadzonych w przedszkolu,
a także podczas zajęć organizowanych przez przedszkole poza obiektami do niego
należącymi.
9. Dyrektor
może prowadzić zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora.
10. Dyrektor
współpracuje z organem prowadzącym,
organem nadzoru pedagogicznego.
11. Dyrektor
w wykonywaniu
swoich zadań współdziała z Radą Pedagogiczną i rodzicami (opiekunami
prawnymi) zapewniając bieżący przepływ informacji pomiędzy organami
przedszkola; a w przypadku
wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych
organów przedszkola.
12. Dyrektor opracowuje:
1) Regulamin
Pracy;
2) Regulamin
Wynagradzania;
3) Plan finansowy przedszkola
na dany rok budżetowy;
4) Regulamin Rekrutacji;
5) Arkusz organizacji
przedszkola.
13. Dyrektor
ustala ramowy rozkład dnia.
14. Dyrektor zatwierdza
przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
15. Dyrektor proponuje
wprowadzenie zmian do Statutu.
16. Dyrektor
pełni funkcję Przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
§ 6
1.
Rada
Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego
statutowych zadań.
2.
W
skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3.
Przewodniczącym
Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
4.
Zebrania
Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje Przewodniczący, który jest
odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku
zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
5.
W
zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zapraszane przez Przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym
przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym
jest działalność opiekuńczo-wychowawcza zgodna z nauką Kościoła katolickiego.
6.
Rada
Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
1) zatwierdza plan pracy przedszkola
na każdy rok szkolny;
2) podejmuje uchwały o
skreśleniu z listy wychowanków przedszkola.
7.
Rada
Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
1) opiniuje przedszkolny zestaw
programów wychowania przedszkolnego,
2) opiniuje organizację pracy
przedszkola.
8.
Rada
Pedagogiczna ponadto:
1) występuje do Dyrektora z
wnioskiem dotyczącym określenia ramowego rozkładu dnia;
2) proponuje wprowadzenie zmian
do Statutu.
9.
Zebrania
plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane:
1)
przed
rozpoczęciem roku szkolnego,
2)
po
zakończeniu pierwszego okresu,
3)
po
zakończeniu rocznych zajęć,
4)
lub
w miarę potrzeb.
10. Zebrania mogą być organizowane
ponadto:
1)
na
wniosek organu prowadzącego przedszkole,
2)
organu
nadzoru pedagogicznego,
3)
lub
co najmniej 1/3 jej członków.
11. Rada Pedagogiczna podejmuje
swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności, co najmniej połowy jej członków.
12. Zebrania Rady Pedagogicznej
są protokołowane. Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej są sporządzane w
formie papierowej. W terminie 10 dni od zakończenia roku szkolnego dokonuje się
ostemplowanie przekazując je do archiwum przedszkola
13. Nauczyciele są zobowiązani
do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które
mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli
i innych pracowników przedszkola.
§ 7
1.
Przedszkole
współpracuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci w szczególności w zakresie
wychowania, opieki i nauczania – w celu wspierania wychowawczej roli
rodziny.
2.
Poza
bieżącą indywidualną współpracą, formy i sposoby organizacji rodziców
(opiekunów prawnych) ustala Dyrektor po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
§ 8
1. W przedszkolu działa Rada Rodziców.
2. Do
Rady Rodziców nie mają zastosowania przepisy art. 83 i 84 ustawy – Prawo
oświatowe.
3. Rada Rodziców, pełni funkcję wspierającą,
doradczą i opiniodawczą wobec przedszkola w zakresie wypełniania jego zadań, w
szczególności w zakresie organizowania sposobów i form współdziałania rodziców
z przedszkolem, zmierzających do osiągania spójności wychowania.
4. Sposoby i tryb tworzenia Rady Rodziców może proponować
Dyrektor; może także zasięgać opinii w tej sprawie – nauczycieli i samych
rodziców (opiekunów prawnych). Sposoby te mogą być dostosowywane do aktualnych
potrzeb.
§ 9
1.
Zasady
współpracy organów przedszkola:
1)
wszystkie
organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku,
umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w
granicach swoich kompetencji oraz bieżący przepływ informacji pomiędzy sobą;
2)
rodzice
i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia
dzieci według zasad ujętych w Statucie;
3)
wszelkie
sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi
służbowej i zasad ujętych w ust. 2.
2.
Rozstrzyganie
sporów pomiędzy organami przedszkola:
1)
w
przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a rodzicami (opiekunami prawnymi):
a) prowadzenie mediacji w
sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora;
b) przed rozstrzygnięciem sporu
Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron,
zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
c) Dyrektor podejmuje działanie
na pisemny wniosek któregoś z organów – stron sporu;
d) o swoim rozstrzygnięciu wraz
z uzasadnieniem Dyrektor informuje zainteresowanych na piśmie w ciągu 14 dni od
złożenia informacji o sporze;
2)
w
przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest Dyrektor, stronom
przysługuje odwołanie do organu prowadzącego przedszkole.
ROZDZIAŁ
V. Organizacja przedszkola
§ 10
1.
Podstawową
jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym
wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2.
Liczba
dzieci w oddziale nie może przekraczać 27.
3.
Przedszkole
jest trzyoddziałowe.
§ 11
1.
Praca
opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna jest prowadzona na podstawie programów
wychowania przedszkolnego, dopuszczonych do użytku w przedszkolu przez
Dyrektora.
2.
Godzina
prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki trwa 60
minut.
1)
W
przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe, dostosowane do możliwości
rozwojowych dzieci.
3.
Dyrektor, aby zorganizować prowadzenie zajęć dodatkowych
zgodnych z podstawą programową, może:
1)
powierzyć prowadzenie tych zajęć nauczycielom
zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami;
2)
zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie
kompetencje do prowadzenia tego typu zajęć;
3)
podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich
zajęć w przedszkolu zapewniając
bezpieczeństwo i opiekę nad dziećmi.
4.
Czas
trwania zajęć dodatkowych i religii powinien być dostosowany do wieku i
możliwości dzieci.
§ 12
1. Dyrektor może podjąć decyzję
o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno-wychowawczych w grupach
międzyoddziałowych.
2. Grupa międzyoddziałowa jest
tworzona na okres roku szkolnego w godz. 6:15 – 8:00 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi
przyprowadzanymi wcześnie rano.
1) Nauczycielka otwierająca przedszkole
przyjmuje dzieci od godziny 6:15 do momentu otwarcia pozostałych oddziałów.
2) W godzinach popołudniowych
ze względu na szybszy odbiór dzieci są tworzone grupy międzyoddziałowe w
godzinach 15:00 – 16:15.
3. Ilość dzieci w grupie
międzyoddziałowej nie może przekraczać 27.
4. W okresach niskiej
frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka
zachorowalność, tzw. długie weekendy) Dyrektor może zlecić łączenie oddziałów z
zachowaniem liczebności w grupie.
5. Wycieczki, wyjazdy do teatru
i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach o strukturze
międzyoddziałowej.
§ 13
1.
Szczegółową
organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora według odrębnych przepisów.
2.
Arkuszu
organizacji przedszkola określa się:
1)
liczbę
oddziałów;
2)
liczbę
dzieci w poszczególnych oddziałach;
3)
tygodniowy
wymiar zajęć religii;
4)
czas
pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
5)
liczbę
pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
6)
liczbę
nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją
o ich stopniach awansu zawodowego, kwalifikacjach oraz liczbę godzin
prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
7)
liczbę
pracowników administracji i obsługi, w tym zajmujących stanowiska kierownicze,
oraz etatów przeliczeniowych;
8)
ogólną
liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych, przez organ
prowadzący;
9)
termin
przerwy wakacyjnej.
§ 14
1.
Organizację
pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców
(prawnych opiekunów).
2.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele,
którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału
szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
3.
Do
realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
1)
sale
do zajęć dla poszczególnych grup;
2)
sale
teatralno – rekreacyjną;
3)
pokoik
konsultacji wychowawczo-dydaktycznych;
4)
dostęp
do kaplicy;
5)
kuchnię
i jadalnie dla dzieci;
6)
szatnie
dla dzieci;
7)
łazienki
dla dzieci;
8)
pomieszczenia
administracyjne i gospodarcze;
9)
plac
zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych.
4.
Przy
sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt
dzieci na placu zabaw. W okresie
upałów dzieci przebywają na powietrzu do godz. 11:00. W warunkach zimowych, do
temperatury -5 stopni Celsjusza.
5.
Przedszkole
organizuje dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.
Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i
potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§ 15
1. Przedszkole funkcjonuje
przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ prowadzący, na
wniosek Dyrektora.
2. Dzienny czas pracy przedszkola
wynosi 10 godziny, od godz. 6:15 do godz. 16:15.
3.
Przedszkole zapewnienia dziecku korzystanie z
zajęć w ramach podstawy programowej w wymiarze 5 godzin dziennie od
poniedziałku do piątku w godz. od 8:30 do 13:30 oraz dodatkowe zajęć
opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych w wymiarze 5 godzin dziennie w
pozostałych godzinach.
4. W
przedszkolu obowiązują następujące terminy przerw: ustalone przez organ
prowadzący:
1) Wigilia
Bożego Narodzenia;
2) Wielki
Piątek;
3) piątek po święcie Bożego
Ciała;
4) dzień 2 maja i 31 grudnia,
jeżeli wypadają w dzień powszedni.
5) przerwa wakacyjna określona
w arkuszu organizacji przedszkola danego roku.
5.
Przedszkole
pełni dyżur wakacyjny w lipcu:
1)
rodzic (opiekun prawny) zgłasza pisemnie obecność
dziecka na miesiąc lipiec;
2)
opłata stała i za wyżywienie pobierana jest z góry do
10-tego dnia lipca według pisemnie zadeklarowanych dni przez rodzica (opiekuna
prawnego);
3)
w przypadku jakiejkolwiek nieobecności zapisanego
dziecka na miesiąc lipiec, opłata stała oraz za wyżywienie nie jest odliczana w
następnym miesiącu i nie podlega zwrotowi.
6. Na
czas planowania remontów, które stanowiłyby zagrożenie bezpieczeństwa dzieci, przedszkole
zastrzega sobie:
1) całkowitą
rezygnację z pełnienia dyżuru wakacyjnego;
2) skrócenie
czasu pełnienia dyżuru wakacyjnego.
7. Dziecko
do przedszkola powinno być
przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów) lub
inne osoby pełnoletnie pisemnie upoważnione
przez rodziców (opiekunów prawnych).
8. Przedszkole może odmówić
wydania dziecka osobie będącej w stanie nietrzeźwym, bez względu na to, czy to
jest rodzic (opiekun prawny), czy osoba upoważniona do odbioru dziecka.
9. Odbieranie dzieci z przedszkola
trwa do godziny 16:15.
ROZDZIAŁ
VI. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
§ 16
1. Przedszkole nie jest jednostką
budżetową.
2. Środki na funkcjonowanie przedszkola
pochodzą z:
1)
dotacji
z Urzędu Miasta i Gminy
2)
od
rodziców (prawnych opiekunów) w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt
dziecka w przedszkolu.
3. Na działalność przedszkola
mogą być przekazywane inne dotacje oraz dary.
4. Stała opłata miesięczna,
jest naliczana z góry i uiszczana przez rodziców (opiekunów prawnych) w każdym
miesiącu (dwanaście miesięcy). Stała opłata miesięczna, nie podlega zwrotowi, także w przypadku
nieobecności dziecka w Przedszkolu.
5.
Dzienna
opłata wyżywienia dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie
obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.
6. Wysokość opłaty za
wyżywienie określa Dyrektor
w porozumieniu z organem prowadzącym i podaje do wiadomości na zebraniu
organizacyjnym we wrześniu. Przedszkole zastrzega sobie zmianę wysokości opłat
w ciągu roku szkolnego.
7. W przedszkolu mogą być stosowane
ulgi i zwolnienia z opłaty na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów). Po
rozpatrzeniu wniosku, Dyrektor podejmuje odpowiednią decyzję w sprawie
zwolnienia z opłaty.
8.
Wysokość
zwrotu kosztów za wyżywienie, w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu,
nalicza się w następnym miesiącu na podstawie informacji podanej przez rodzica.
ROZDZIAŁ VII. Nauczyciele i
inni pracownicy przedszkola
§ 17
1.
Nauczycieli
oraz innych pracowników przedszkola zatrudnia Dyrektor, zgodnie
z Regulaminem Pracy i Regulaminem Wynagradzania.
z Regulaminem Pracy i Regulaminem Wynagradzania.
2.
Cele
i zadania statutowe przedszkola – katolickiej instytucji edukacyjnej –
pozostają
w bezpośrednim związku z religią katolicką. Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania, dlatego też Dyrektor zatrudniania nauczycieli, a także innych pracowników, którzy utożsamiają się z misją wychowawczą przedszkola zarówno poprzez pracę jak i przykład własnego życia oraz realizującymi zadania edukacyjne zgodnie z etosem przedszkola zapisanym w Statucie.
w bezpośrednim związku z religią katolicką. Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania, dlatego też Dyrektor zatrudniania nauczycieli, a także innych pracowników, którzy utożsamiają się z misją wychowawczą przedszkola zarówno poprzez pracę jak i przykład własnego życia oraz realizującymi zadania edukacyjne zgodnie z etosem przedszkola zapisanym w Statucie.
3.
Nauczyciel
prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i
wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
4.
Obowiązkiem
nauczycieli jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej
i doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych i dydaktycznych.
5.
Realizując
obowiązek, o którym mowa w ust. 2, nauczyciel planuje własny rozwój zawodowy zgodny
z charakterem i zadaniami przedszkola katolickiego.
6.
Zadaniem
nauczycieli jest:
1)
kreatywne
planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oraz
prawidłowe prowadzenie dokumentacji z nią związanej:
a) dzienniki zajęć;
b) miesięczne plany pracy;
c) karty obserwacji;
d) a także inne dokumenty
wymagane przez Dyrektora;
2)
prowadzenie
obserwacji pedagogicznych: rozpoznawanie możliwości i potrzeb rozwojowych
dzieci, diagnozowanie umiejętności oraz ich dokumentowanie;
3)
podejmowanie
współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu:
a) zaznajomienia z zadaniami
wychowawczo-dydaktycznymi;
b) przekazywania informacji o
zachowaniu i rozwoju dziecka;
c) zdobywania wiedzy o dziecku;
d) podejmowania jednoznacznych
oddziaływań wychowawczych;
e) tworzeniu środowiska
sprzyjającego rozwojowi dziecka;
4)
za
zgodą Dyrektora, współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną
czy zdrowotną (psycholog, terapeuta,
logopeda, lekarz itp.), w tym z intendentem w sprawach żywienia dzieci.
7.
Nauczyciel
jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece
dzieci. Jest zobowiązany:
1) skrupulatnie przestrzegać i
stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz ochrony przeciwpożarowej, a także odbywać wymagane szkolenia z tego
zakresu;
2) do ciągłej obecności przy
dzieciach – nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu grupy drugiemu
nauczycielowi;
3) do niezwłocznego przerwania
i wyprowadzenia dzieci z zagrożonych miejsc, jeżeli stan zagrożenia powstanie
lub ujawni się w czasie zajęć;
4) nierozpoczynania zajęć,
jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone
zajęcia, stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla
bezpieczeństwa;
5) do przestrzegania ustalonych
godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
6) nauczyciel ma obowiązek
wejść do sali pierwszy, by sprawdzić, czy warunki do prowadzenia zajęć z dziećmi
nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci i nauczyciela. Jeżeli sala do zajęć nie
odpowiada warunkom bezpieczeństwa nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do
Dyrektora celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma
prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;
7) kontrolować właściwą postawę
dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy;
8) dbać o czystość, ład i
porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu;
9) zgłaszać do Dyrektora oraz
wpisywać do zeszytu wyjść wszystkie wyjścia poza teren przedszkola;
10) usuwać z sali uszkodzone
zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać
zdrowiu dzieci;
11) udzielić pierwszej pomocy
dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku;
12) nauczyciel jest zobowiązany
niezwłocznie zawiadomić rodziców i Dyrektora w przypadku zauważenia
niepokojących objawów chorobowych.
§ 18
1.
Pracownicy
zatrudnieni w przedszkolu na umowę o pracę są pracownikami nie samorządowymi i
podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
2.
Przedszkole,
w zależności od potrzeb i możliwości, zatrudnia:
1)
księgową,
2)
referenta
administracyjno - gospodarczego,
3)
kucharkę,
4)
pomoc
kuchenną,
5)
woźną
oddziałową,
6)
pomoc
nauczyciela,
7)
pracownika
obsługi,
8)
konserwatora,
9)
portiera.
Stanowiska te, w zależności od sytuacji, mogą być łączone w
jednym etacie.
3.
Do
podstawowych obowiązków pracownika należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań sumiennie,
sprawnie i bezstronnie;
2) dochowanie tajemnicy
ustawowo chronionej;
3) zachowanie się z godnością w
miejscu pracy i poza nim;
4) stałe podnoszenie umiejętności
i kwalifikacji zawodowych;
5) troska o formację katolicką;
6) wykonywanie zadań związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez
przedszkole.
7) Przestrzeganie wszystkich
obowiązków pracowników wynikających z Kodeksu Pracy
4.
Pracownik
zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu
obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków
jest potwierdzane podpisem pracownika.
5.
Zakres
obowiązków pracowników:
1)
Zadania księgowej:
a) jest zobowiązana w
szczególności:
-
dbać o
dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje,
których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
-
informować
bezpośrednio przełożonego o stanie załatwianych spraw i trudnościach
napotykanych w toku wykonywanych obowiązków służbowych;
-
powiadomić
przełożonych o wszelkich próbach dokonywania nadużyć na szkodę placówki i o
stwierdzonych nieprawidłowościach w działalności organizacyjnej placówki;
-
znać
przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i
instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
-
wykonywać
pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek
przełożonych;
-
dbać o
należyty stan maszyn, urządzeń i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
-
niezwłocznie
zawiadomić przełożonych o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu
życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników a także inne osoby
znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;
-
współdziałać
z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa
i higieny pracy.
b) jest
zobowiązany wykonywać następujące zadania:
-
prowadzić
akta osobowe pracowników,
-
przygotowywać
umowy o pracę i wszelkie zmiany do umów,
-
prowadzić
ewidencje zatrudnionych pracowników,
-
prowadzić
rejestr zwolnień lekarskich,
-
prowadzić
kartoteki urlopowe i ewidencję czasu pracy pracowników,
-
sporządzać
listy obecności,
-
prowadzić
ewidencję i kontrolować terminowe przeprowadzanie pracowniczych badań
lekarskich,
-
kontrolować
terminowość przeprowadzanych szkoleń BHP dla pracowników,
-
naliczać
wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w placówce, sporządzać listy płac
oraz kartotek wynagrodzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
-
sporządzać
umowy zlecenia i umowy o dzieło,
-
naliczać
pochodne od wynagrodzeń: składki na ubezpieczenie grupowe, składki ZUS
(pracownicze i zakładu pracy), zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń,
-
terminowo
przygotowywać przelewy bankowe na wynagrodzenia pracownicze oraz przelewy z
potrąceń do ZUS i do Urzędu Skarbowego,
-
rzetelnie
i terminowo sporządzać oraz przekazywać dokumenty do odpowiednich instytucji i
urzędów oraz kontrolować je pod względem merytorycznym: ZUS-owskie (DRA, RSA,
RCA), Skarbowe (PIT-11, PIT-4B), PFRON
(INF-1, INF-2) – jeżeli zatrudnienie będzie minimum 25 osób w przeliczeniu na
pełne etaty, sporządzać kwartalne i roczne sprawozdania GUS-owskie, dotyczące
wynagrodzeń i zatrudnienia w Przedszkolu,
-
wydawać
pracownikom zaświadczenia ZUS RMUA, zaświadczenia o wysokości wynagrodzeń,
oświadczenia podatkowe i zasiłkowe;
-
zgłaszać
do ubezpieczeń społecznych i wyrejestrowywać z ubezpieczeń pracowników NPSS
oraz dokonywać wszelkich zmian personalnych zatrudnionych pracowników za pomocą
programu Płatnik i przekazu elektronicznego;
-
przygotowywać
zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ZUS Rp-7
w celu naliczenia kapitału początkowego oraz dla pracowników przechodzących na emeryturę,
w celu naliczenia kapitału początkowego oraz dla pracowników przechodzących na emeryturę,
-
sporządzać
raporty kasowe,
-
prowadzić
księgowość w zakresie wskazanym przez Organ Prowadzący,
-
prowadzić
archiwum placówki i prowadzić nadzór nad prawidłowym przechowywaniem
dokumentów,
-
prowadzić
księgi inwentarzowe Niepublicznego Przedszkola Sióstr Salezjanek w Pieszycach,
-
nadawać
numery inwentarzowe i znakować nimi nowo zakupione środki trwałe, pomoce
naukowe, urządzenia i wyposażenie placówki,
-
wykonywać
inne prace nie wymienione w niniejszym zakresie, a zlecone przez przełożonych
wynikające z funkcjonowania placówki.
2) Zadania referenta
administracyjno - gospodarczego:
a) realizuje
zadania określone powyżej dla stanowiska księgowej oraz jest zobowiązany do:
-
pobierania
zaliczek z kasy na zakup artykułów żywnościowych i rozliczania się z nich na
bieżąco po uprzednim przedstawieniu rachunków do akceptacji Dyrektorowi
Przedszkola,
-
przyjmowania
odpłatności od rodziców na konto bankowe Przedszkola,
-
naliczania opłat za przedszkole i przekazywania ich
rodzicom dzieci,
-
sprawdzania
zgodności zakupu z rachunkiem, wpisywania sprzętów do podręcznych ksiąg
inwentarzowych,
-
racjonalnego
i oszczędnego gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku.
-
planowania
jadłospisu zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością oraz umieszczania
jadłospisu do wiadomości rodziców,
-
robienia
zakupów i wydawania do kuchni artykułów żywieniowych za potwierdzeniem
kucharki,
-
przestrzegania
stawki żywieniowej i terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących
się w magazynie,
-
prowadzenia
magazynu żywieniowego, właściwe przechowywanie produktów i zabezpieczania ich
przed zniszczeniem,
-
nadzorowania
nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni (oszczędne gospodarowanie produktami
spożywczymi, przestrzeganie czystości, wykorzystanie produktów do przygotowywania
posiłków zgodnie z przeznaczeniem).
-
wykonywania
innych prac niewymienionych w niniejszym zakresie, a zleconych przez dyrektora
wynikających z funkcjonowania placówki.
3) Zadania kucharki:
-
uczestniczenie w planowaniu jadłospisów,
-
przygotowywanie posiłków zgodnie z jadłospisem i
zachowaniem obowiązujących norm,
-
pobieranie z magazynu produktów żywieniowych w ilościach
przewidzianych recepturą,
-
dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków,
-
utrzymywanie czystości i porządku w kuchni,
-
pobieranie i zabezpieczanie próbek pokarmowych posiłków na
potrzeby kontroli Sanepidu,
-
znajomość i przestrzeganie wszystkich instrukcji
sporządzonych na potrzeby kuchni,
-
natychmiastowe zgłaszanie Dyrektorowi powstałych usterek
oraz wszelakich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i życia,
-
przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i
wszelkich regulaminów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
ochrony przeciwpożarowej,
-
udział w szkoleniach dotyczących bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
-
wykonywanie innych poleceń Dyrektora związanych z
organizacją pracy w Przedszkolu.
4) Zadania pomoc kuchennej:
-
obróbka
wstępna warzyw i owoców oraz innych produktów do produkcji posiłków,
-
rozdrabnianie
warzyw, owoców i innych surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i
instrukcji obsługi maszyn gastronomicznych,
-
przygotowywanie
potraw zgodnie z wytycznymi kucharki,
-
pomoc w
porcjowaniu i wydawaniu posiłków,
-
mycie
naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego,
-
sprzątanie
kuchni, obieralni, zmywalni, szaf ze sprzętem kuchennym,
-
wykonywanie
poleceń kucharki wynikających z codziennego podziału prac,
-
zastępowanie
kucharki podczas jej nieobecności,
-
znajomość
wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni,
-
współodpowiedzialność
materialna za naczynia i sprzęt znajdujący się w kuchni,
-
przestrzeganie
dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej,
-
udział w
szkoleniach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
-
wykonywanie
innych poleceń Dyrektora i intendenta związanych z organizacją pracy w
Przedszkolu.
5) Zadania woźnej oddziałowej:
a)
Przestrzeganie
przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej:
-
odpowiednie
zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania
czystości, oszczędne gospodarowanie nimi,
-
zgłaszanie
zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu.
b)
Opieka
nad dziećmi:
-
pomoc
dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu przed ćwiczeniami gimnastycznymi i
wyjściem na dwór,
-
opieka
w czasie spacerów i wycieczek,
-
pomoc
przy myciu rąk, korzystaniu z toalety,
-
udział
w przygotowaniu pomocy do zajęć,
-
udział
w dekorowaniu sali,
-
sprzątanie
po „małych przygodach”,
-
pomoc
przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
c)
Do
codziennych obowiązków należy utrzymanie we wzorowej czystości sal i
pomieszczeń przydzielonych do sprzątania.
d)
Gospodarka
materiałowa:
-
umiejętne
posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
-
zabezpieczanie
przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w Przedszkolu,
-
dbałość
o powierzony sprzęt, rośliny, zwierzęta,
-
odpowiedzialność
materialna za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież
ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych
do sprzątania.
e)
Organizacja
posiłków:
-
rozdawanie
3 razy dziennie właściwych porcji dzieciom,
-
estetyczne
podawanie posiłków (uwzględnienie sztućców),
-
przestrzeganie
obowiązków wydania ciepłych posiłków,
-
podawanie
dzieciom napojów w ciągu dnia,
-
pomoc
przy karmieniu dzieci słabo jedzących,
-
odpowiedzialność
za sztućce .
f)
Sprawy
ogólne:
-
nieudzielanie
rodzicom informacji na temat dzieci - jest to zadaniem nauczycielek,
-
dbałość
o estetyczny wygląd sprzętu i
pomieszczeń przedszkolnych,
-
dbanie
o estetyczny wygląd własny,
-
ścisłe
przestrzeganie postanowień Regulaminu Pracy, przepisów dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej,
-
wykonywanie
innych poleceń Dyrektora i intendenta związanych z organizacją pracy w
Przedszkolu.
6) Zadania pomocy nauczyciela:
a) Spełnianie czynności
opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków zlecane przez nauczycielkę
oddziału oraz inne czynności wynikające z rozkładu zajęć dzieci w ciągu dnia, a
mianowicie:
-
pomoc nauczycielce w organizowaniu i prowadzeniu pracy
opiekuńczo-wychowawczej,
-
spełnianie w stosunku do dzieci czynności obsługowych,
-
uczestniczenie w wycieczkach i spacerach dzieci,
-
organizowanie wypoczynku dzieci,
-
utrzymywanie w ładzie i porządku przydzielonego oddziału,
-
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków,
b) czuwanie nad bezpieczeństwem i estetycznym
wyglądem dzieci:
-
pomoc nauczycielce w ubieraniu i rozbieraniu dzieci w sali i w szatni,
-
pomoc w opiece nad dziećmi podczas spacerów i wycieczek,
-
czuwanie nad wypoczynkiem dzieci,
-
czuwanie nad należytym spożywanie posiłków przez dzieci,
-
przygotowanie do posiłków, pomoc
w czasie spożywania posiłków przez dzieci,
-
opieka nad dziećmi w sali,
-
pomoc nauczycielce podczas zajęć ,
-
czuwanie nad należytą higieną dzieci,
-
pomoc dzieciom przy czynnościach higienicznych w łazience,
-
pomoc nauczycielce w roztaczaniu opieki nad dzieckiem chorym, do czasu
przybycia dziecka,
-
usuwanie wszelkich dostrzeżonych braków i błędów grożących wypadkiem
lub mogących przynieść szkodę zdrowiu dzieci. Jeśli usunięcie ich we własnym
zakresie jest niemożliwe, zgłaszanie dyrektorowi przedszkola,
-
otaczanie dziecka opieką od chwili przejęcia dziecka od osoby
przyprowadzającej je do przedszkola,
-
czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w szatni i innych pomieszczeniach
do niej prowadzących,
-
czuwanie nad zgodnym z procedurami wydawaniem dzieci odchodzących do
domu,
-
wykonywanie
innych poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy w Przedszkolu.
7) Zadania pracownika obsługi:
-
Przestrzeganie przepisów
dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
-
Przygotowywanie
naczyń w jadalni do posiłków,
-
Odbiór
potraw przysyłanych z kuchni,
-
rozdawanie
3 razy dziennie właściwych porcji dzieciom,
-
estetyczne
podawanie posiłków (uwzględnienie sztućców),
-
mycie
naczyń po posiłkach,
-
usuwanie
resztek pokarmowych w. ustalonej procedury,
-
utrzymanie
we wzorowej czystości jadalni, zmywaka i pomieszczeń przydzielonych do
sprzątania.
-
odpowiednie
zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania
czystości, oszczędne gospodarowanie nimi,
-
zgłaszanie
zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu.
-
umiejętne
posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym, (zmywarka, odkurzacz)
-
zabezpieczanie
przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w Przedszkolu,
-
dbałość
o powierzony sprzęt,
-
odpowiedzialność
materialna za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież
ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych
do sprzątania,
-
wykonywanie
innych poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy w Przedszkolu.
8) Zadania konserwatora:
-
systematyczne
lokalizowanie usterek występujących w Przedszkolu poprzez częste dokonywanie
przeglądów pomieszczeń,
-
kontrolowanie,
obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych,
wodno-kanalizacyjnych, grzewczych, elektro-energetycznych, klimatyzacyjnych,
-
systematyczne
usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych ustnie lub
zapisywanych w zeszycie usterek,
-
wykonywanie
prac remontowo-budowlanych, które nie wymagają specjalistycznego sprzętu czy
przygotowania, zlecanych przez Dyrektora,
-
dbanie o
powierzony sprzęt,
-
utrzymywanie
w porządku i czystości terenów zielonych,
-
udział w
szkoleniach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
-
przestrzeganie
dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej,
wykonywanie poleceń Dyrektora.
9) Zadania portiera:
-
dyżur
przy drzwiach wejściowych,
-
czuwanie
nad przyprowadzanymi przez rodziców dziećmi,
-
legitymowanie
osób wchodzących do przedszkola, a nie będących rodzicami dzieci,
-
czuwaniem,
aby nikt nie powołany nie wszedł do przedszkola,
-
zamykaniem
drzwi w czasie przerwy i na koniec pracy.
-
informowanie
rodziców o nowych ogłoszeniach i udzielanie podstawowych informacji.
10)
Każdy pracownik
ponosi odpowiedzialność prawną i majątkową w zakresie powierzonych mu
obowiązków. W szczególności pracownik ponosi odpowiedzialność materialną za powierzone
mu składniki majątkowe lub wyrządzoną szkodę.
ROZDZIAŁ VIII. Zasady
bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu
§ 19
1.
Dziecko
powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach od 6:15 do 9.00.
Ewentualne spóźnienia rodzice (opiekunowie prawni) są obowiązani
zgłosić telefonicznie lub poprzedniego dnia nauczycielom w grupach.
2.
Osoba
przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni
i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie
i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców (opiekunów prawnych) przed wejściem do Przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi.
i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie
i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców (opiekunów prawnych) przed wejściem do Przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi.
3.
Do
przedszkola nie powinno przyprowadzać się dzieci z objawami chorób. W przypadku
zaistnienia wątpliwości, co do stanu zdrowia dziecka, nauczyciel ma prawo żądać
zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia
dziecka do przedszkola.
4.
Na
czas zajęć w budynku przedszkola, by uniemożliwić wejście osobom niepożądanym,
wejście do przedszkola:
1)
pozostaje
pod nadzorem portiera lub
2)
jest
zamykane na klucz.
5.
W
Przedszkolu nie stosuje się wobec wychowanków żadnych zabiegów lekarskich (np. szczepień,
badania wzroku, przeglądów zębów) bez pisemnej zgody rodziców (opiekunów
prawnych).
6.
Nauczycielka
grupy ma obowiązek poinformowania rodziców (opiekunów prawnych) o złym
samopoczuciu dziecka wskazującym na początki choroby.
7.
Ubrań
dziecka nie wolno spinać agrafkami ani szpilkami.
8.
Na
terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku
przez dzieci i osoby dorosłe, wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak;
Nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia przedszkolnego, zajęć
otwartych itp. Zgodę na nagrywanie w tych sytuacjach wydaje dyrektor.
§ 20
1.
Ze
względów sanitarnych zabrania się:
1) wchodzenia do sal w butach oraz
2) wprowadzania zwierząt na teren
przedszkola.
2.
Na
terenie przedszkola obowiązuje zakaz:
1)
palenia
tytoniu;
2)
spożywania
alkoholu oraz
3)
stosowania
innych środków odurzających.
ROZDZIAŁ IX.
Prawa i obowiązki przedszkolaka
§ 21
1. Dziecko w przedszkolu ma
wszelkie prawa wynikające z Konwencji
Praw Dziecka,
a w szczególności ma prawo do:
a w szczególności ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego
procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego, zgodnie z zasadami higieny
pracy umysłowej;
2) szacunku dla wszystkich jego
potrzeb, życzliwego, podmiotowego traktowania;
3) ochrony przed wszelkimi
formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) poszanowania jego godności
osobistej;
5) opieki i ochrony;
6) rozmowy na każdy temat;
7) akceptacji jego osoby;
8) swobodnego wyrażania swoich
myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych.
2. Dziecko w przedszkolu, w
trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów, ma obowiązek:
1)
szanować
kolegów i wytwory ich pracy;
2)
nie
oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;
3)
szanować
sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
4)
dbać
o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
5)
przestrzegać
ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
6)
sygnalizować
złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
7)
przejawiać
właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw
respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych,;
8)
słuchać
i reagować na polecenia nauczyciela, pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ X. Zasady współdziałanie i współpracy z rodzicami (opiekunami
prawnymi)
§ 22
1.
Rodzice
(opiekunowie prawni) i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu
skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego
indywidualnego rozwoju.
2.
Rodzice
(opiekunowie prawni) mają prawo do:
1) znajomości podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
2) zapoznania się z programem
dydaktyczno-wychowawczym oraz z zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym
oddziale;
3) uzyskiwania rzetelnej
informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) uzyskiwania porad i
wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz
doborze metod udzielania dziecku pomocy;
5) wyrażania i przekazywania
opinii na temat pracy przedszkola do organu prowadzącego, poprzez przedstawicieli rodziców;
6) otrzymania wiarygodnej i
rzetelnej informacji o dziecku po przeprowadzonych obserwacjach pedagogicznych
i diagnozach przez nauczycieli mających na celu poznanie potrzeb i możliwości
rozwojowych dzieci;
7) otrzymania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla swojego dziecka, jeśli zaistnieje taka
potrzeba.
3.
Rodzice
(opiekunowie prawni) mają obowiązek:
1) regularnie i terminowo
uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
2) współpracować z nauczycielem
prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych
rodziny i przedszkola;
3) odbierać dzieci w godzinach
funkcjonowania przedszkola;
4) zapewnić dziecku bezpieczny
powrót do domu;
5) znać i przestrzegać postanowienia
statutowe;
6) przyprowadzać do przedszkola
dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
7) uczestniczyć w zebraniach i
konferencjach organizowanych przez przedszkole;
8) bezzwłocznie zgłaszać
nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
9) informować telefonicznie lub
osobiście Dyrektora o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka. Dostarczyć do
Dyrektora zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia dziecka.
§ 23
1. Przedszkole współdziała z
rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do nauki
szkolnej i poznaniu środowiska podczas:
1) kontaktów indywidualnych;
2) stałych spotkań grupowych
organizowanych dla rodziców (opiekunów prawnych).
2. Przedszkole bierze czynny
udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców
(opiekunów prawnych) w następujących zakresach:
1) rozszerzanie i pogłębianie
wiedzy rodziców (opiekunów prawnych) o dziecku;
2) ustalanie jednolitych form
oddziaływania wychowawczego;
3) podnoszenie kultury
pedagogicznej rodziców (opiekunów prawnych);
4) pogłębiania życia
chrześcijańskiego poprzez:
a) prowadzenie biblioteki dla rodziców (opiekunów prawnych) z
literaturą pedagogiczną pomagającą w wychowaniu dzieci oraz pokonywaniu
trudności wychowawczych oraz literaturą katolicką;
b) prelekcje psychologa, pedagoga, lekarzy specjalistów,
duszpasterzy;
c) rozmowy indywidualne;
d) zebrania grupowe i ogólne;
e) zajęcia otwarte;
f) Eucharystie;
g) różne uroczystości i imprezy integracyjne.
3.
Przedszkole
współdziała z rodzicami (opiekunami prawnymi) w zakresie przygotowania
dzieci do szkoły poprzez:
1) zapoznanie rodziców (opiekunów prawnych) z zakresem treści
programowych realizowanych w danej grupie wiekowej;
2) zapoznanie z wynikami diagnozy przedszkolnej dziecka i
informacją gotowości dziecka do szkoły;
3) kontynuację przez rodziców (opiekunów prawnych) wspólnie
ustalonych zasad, wymagań;
4) utrwalanie nawyków, umiejętności i wiadomości;
5) wymianę informacji o postępach i trudnościach dziecka.
4.
Przedszkole
organizuje okres adaptacyjny dla dzieci nowoprzyjętych według własnego Programu Adaptacyjnego. Zajęcia
prowadzone są w celu:
1) obserwowania przez rodziców kontaktów interpersonalnych
nauczyciel-dziecko;
2) oglądu bazy lokalowej przedszkola, wyposażenia sal;
3) analizy stosowanych metod wychowawczych;
4) obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;
5) obniżenia poczucia lęku u dziecka i rodziców (opiekunów
prawnych) związanych z przebywaniem dziecka poza domem.
ROZDZIAŁ XI. Zasady rekrutacji do przedszkola
§ 24
1.
Do
Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 7 lat.
2.
Zapisanie dziecka do przedszkola rozumie się
poprzez wypełnienie Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola.
3.
Do przedszkola są przyjmowane wszystkie
dzieci w miarę posiadanych miejsc.
4.
Jeżeli liczba zgłoszeń jest większa niż liczba
miejsc, przedszkole przeprowadza
rekrutację według Regulaminu Rekrutacji do przedszkola.
5.
Kryteria
przyjęcia dziecka do przedszkola określa regulamin rekrutacji.
ROZDZIAŁ XII.
Zasady skreślania z listy wychowanków przedszkola
§ 25
1. Dziecko może być skreślone z
listy przyjętych do przedszkola w przypadku:
1)
nieusprawiedliwionej
nieobecności trwającej ponad miesiąc;
2)
nie
uiszczaniu opłat za przedszkole przez okres trzech miesięcy z rzędu;
3)
ze
względu na zachowanie dziecka, uniemożliwiające zapewnienie mu lub innym
dzieciom bezpieczeństwa oraz w sytuacji kiedy rodzice (opiekunowie prawni) nie
podejmują współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu, w tym między innymi
nie podejmują współpracy z:
a)
Wychowawcą
grupy;
b)
Dyrektorem;
c)
Poradnią
specjalistyczną;
lub gdy wykorzystane zostały wszelkie inne możliwości
zmiany tej sytuacji.
2. Dyrektor po powzięciu
wiadomości o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, zwołuje
posiedzenie Rady Pedagogicznej, na której wychowawca grupy referuje problem.
3. Rada Pedagogiczna po
wnikliwym wysłuchaniu informacji, podejmuje uchwałę w danej sprawie, zgodnie z
Regulaminem Rady Pedagogicznej.
4. Rada Pedagogiczna powierza
wykonanie uchwały Dyrektorowi.
5. Dyrektor wykonuje uchwałę
Rady Pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą doręcza rodzicom,
a w przypadku niemożności doręczenia osobistego listem poleconym za
potwierdzeniem odbioru.
ROZDZIAŁ
XIII. Postanowienia
końcowe
§ 26
1.
Przedszkole
prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Prowadzenie
przedszkola nie jest działalnością gospodarczą. Prowadzenie przedszkola ma
charakter działalności oświatowo-wychowawczej i społeczno-charytatywnej.
3.
Statut
zatwierdza organ prowadzący.
4.
Nowelizacji
Statutu dokonuje:
1)
organ
prowadzący z własnej inicjatywy lub
2)
na
wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
5.
Statut
wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez organ prowadzący.
6.
Dyrektor
najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od zatwierdzenia Statutu zapoznaje nauczycieli,
wszystkich pracowników przedszkola oraz rodziców (opiekunów prawnych) z treścią
ujednoliconego tekstu Statutu.
§ 27
1. Niniejszy Statut wchodzi w
życie z dniem 1 grudnia 2017 r.
2. Nowelizacja Statutu dokonana
została w związku z reformą w edukacji, zgodnie z art. 322 ust. 1 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U.
z 2017 r., poz. 60).
3. Z dniem 30 listopada 2017 r.
traci moc Statut Niepublicznego Publicznego Przedszkola Sióstr Salezjanek
w Dzierżoniowie z dnia 01.01.2014 r.
Wrocław,
28 listopada 2017r..